Wish upon a star

Vissa tankar behöver tänkas

Publicerad 2013-08-22 11:08:00 i allmänt

Den där UnderbaraClara är en smart en, sätter ofta fingret på det som jag själv funderar över. Som t ex att vissa tankar behöver tänkas. Sådär är det nog för mig med, och för många idag. Det är mycket som ska hinnas med men på lite tid, hur många maskiner vi än tar fram som kan automatisera och effektivisera och hur snabbt flygplanen än flyger så har vi ändå alltid för lite tid. Sedan är det ju det här med pengar - hur mycket pengar behöver vi, och vad spenderar vi dem på? Och kanske framförallt, varför?
 
Under semestern läste jag Sand i skorna av Eva Sanner. En annorlunda bok, den är skönlitterär, men med en ambition att göra läsarna mer medvetna om vilka val vi gör, vad som egentligen är viktigt i livet. Vad vi äter, hur vi hanterar jordens resurser, hur mycket prylar vi behöver, etc. Beskrivning av boken:

Susanna är en ung, framgångsrik TV-journalist som hamnar i en livskris. Hon gör en reportageresa till Frankrike för att porträttera en känd fransk författare, Daniel, som har dragit sig tillbaka till en bergsby för att leva ett liv i harmoni med naturen. Susanna blir både fascinerad och attraherad. Hemma i Stockholm lever hon och hennes man det goda livet. Shoppar, äter ute, reser, bor i en lyxlägenhet. Kontrasten mellan de två männens livsstilar är alltså enorm. Susanna börjar ifrågasätta sina egna livsval. Hon beslutar sig för att pröva en ny väg och följer med Daniel på en ökenvandring i Sahara.

Ibland blir boken lite väl "faster präktig", men den var mestadels tankeväckande och jag sträckläste den på två dagar. JJJJ får den av mig.
 
Tidigare i år läste jag en annan bok, Lyckliga i alla sina dagar av Nina Björk. Det är hon som har skrivit den legendariska Under det rosa täcket, en uppmärksammad feministisk bok som jag "tragglade mig igenom" under min utbildning. Tyckte då att den var otroligt irriterande och världsfrånvänd, men efter att ha diskuterat den med en klok vän så började jag tänka lite annorlunda och ifrågasätta vissa invanda mönster och beteenden som finns i samhället. På samma sätt funkar Lyckliga i alla sina dagar, man behöver tillåta sig att tänka utanför det som man vanligtvis matas med för att uppskatta den. Beskrivning av boken:
 
I Lyckliga i alla sina dagar för Nina Björk en diskussion kring de senaste årens politiska och ekonomiska utveckling i Sverige. Det handlar om pengar. Det handlar om människor. Vilka är deras värden? Vilka är deras värderingar? Och vad händer när själva människolivet blir en fråga om förtjänst?
 
Själv blev jag smått stressad över mina egna val och livsstil när jag läste den, men som tur var så hörde jag från en vän som varit och lyssnat på författaren att inte ens hon (författaren), klarade att leva enligt sina egna iakttagelser, utan såg det mer som ett ideal att sträva efter. Det tyckte jag kändes bra. Betyg JJJJ även för den.
 
Bilder och beskrivningar av böckerna från Adlibris.se.
        
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jessica

Varmt välkommen hit! Jag är en småstadstjej som bor i Stockholm sedan många år tillbaka, tillsammans med min fästman, maine coon-katten Molly och numera även bebis T, född i november 2014. Här läser du om sådant som intresserar mig - inredning, vackra saker, naturlig hudvård, bebissnack och livet i stort och smått. Just nu är jag mammaledig, men i vanliga fall jobbar jag med marknadsföring och kommunikation. Hoppas att du ska trivas här, lämna gärna ett litet spår så blir jag glad :-)

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela