Wish upon a star

Goodstore & en kärleksförklaring till Stockholm

Publicerad 2013-04-23 21:02:00 i ekologiskt & fairtrade

Något av det lyxigaste med att bo i huvudstaden är att allt finns runt knuten. Och ja, jag menar i stort sett faktiskt precis allt. Som inflyttad med lantishjärta uppskattar jag fortfarande detta och tänker på det ofta. Att ha två av Sveriges största/bästa gallerior fem-tio minuter från ytterdörren. Att gå och titta på riktigt bra konserter, muséer, föreställningar, gallerier. Att äta på restauranger med menyer från världens alla hörn. Och sedan så är det ju det här med det alternativa/ekologiska utbudet. I SoFo, på andra sidan kanalen, finns ett mecka för ekologiskt tänk. I helgen var jag förbi Goodstore som säljer snälla produkter, mest mat men även tvålar, schampo och annat som man kan tänkas behöva. En riktigt bra affär som på liten yta lyckats få in otroligt mycket spännande produkter.
 
I min kasse låg bland annat två paket glutenfria kakor (väl godkänt, uppätna ;-)), schampo med chokladdoft, handdtvål med lavendel, "pasta" gjord på ris istället för vete, vaniljpulver, äppelmos utan socker och en massa annat smått och gott....
 
....som t ex de här rödbetsbiffarna som blev en smarrig middag tillsammans med vitlöksfräst ris med svarta bönor, ångad sparris, spenat och stekt ägg. Mums!
 
 Pssst, de har också en webbshop!
 

EcoHair

Publicerad 2013-04-20 17:56:00 i beauty

I veckan besökte jag den göna hårsalongen EcoHair på Kungsholmen. Jag hade läst en positiv recension hos en av mina favoritbloggare, Naturligt Snygg, och tyckte att det lät spännande med en salong som är ekocertifierad och endast använder naturliga färger. Mitt hår är mörkt kastanjebrunt men dock med mindre trevliga grå/vita strån lite här och var. Inte alls speciellt roligt, och jag brukar normalt sett färga hemma med "vanlig" hårfärg. Inte bra vare sig för människa eller miljö, så nu var det dags att prova något nytt.
 
Frisören Nina borstade först i en pigmentering i håret, som skulle göra att färgen fäste bättre, och efter det lade hon i en blandning av indigo och henna som fick verka i en timme innan ursköljning. Riktigt härligt var det att få håret schamponerat och masserat med naturliga väldoftande produkter.
 
Resultatet då? Jo då, de ettrigt vita stråna som stod ut från resten av håret smälter in bättre, men det kan förstås inte jämföras med en "riktig" färgning, där alla hår blir i samma nyans. Min plan är att förhoppningsvis kunna varva lite, och då och då fortsätta med de traditionella färgningarna, men att i så stor utsträckning som möjligt använda naturliga färger.
 
Medan färgen verkade slappade jag i en mysig hörna längst in i salongen med en kaffe och en tidning. Skönt att slippa stirra sig själv i spegeln i en hel timme ;-)

Fotokurs

Publicerad 2013-04-14 10:07:00 i fotografi

Jag har alltid älskat att fotografera och haft lätt för att hitta fina vinklar och kompositioner. Däremot så har jag aldrig varit intresserad av tekniken bakom. Men tillslut var jag tvungen att inse att hur jag än vänder och vrider på saken så är det ofrånkomligt att en dag komma till den punkt när man behöver lära sig tekniken. För att kunna få bilderna så som man själv vill ha dem. Annars har man ofta en idé i huvudet och med kameran på autoläge kan det bli hur fina och skarpa bilder som helst, men sällan precis med det där ljuset och effekten som man har i sitt huvud.

Så för ett tag sedan gick jag en fotokurs på kvällstid på Södertörns Högskola. Det var otroligt roligt och utvecklande. Jag lärde mig om fotografins historia, grunderna i kamerainställningarna och framförallt så fick jag genom inlämningsuppgifterna testa olika utmaningar och sätt att fotografera.

Kursen avslutades med ett projekt där man skulle ut till en arbetsplats och fotografera, och men pirr i magen begav jag mig till Chokladfabriken på Söder, där de så snällt gått med på att ta emot mig. Kände mig som en 12-årig praktikant som kom dit utan att känna någon, en väldigt märklig känsla. Just det här att hålla koll på tekniken samtidigt som man får människorna att känna sig avslappnade är en otroligt svår konst, som det var kul att få öva på.

Här är några av bilderna som jag tog på mitt första "fotouppdrag".

 

 

 

 

A fantasy tour to Disneys magical world

Publicerad 2013-04-09 20:29:00 i i fablernas värld

Ja som ni nog har listat ut vid det här laget så älskar jag sagor. Det tycker jag att man gott kan fortsätta med trots att man uppnått den semigamla åldern av 32 år ;-) Jag har varit på Universal Studios i Florida för många år sedan, men aldrig på Disneyland /Disney World, och jag drömmer om att någon gång komma dit. Hos The Cherry Blossm Girl kan man få en inblick i denna härliga sagovärld...
 
 
Förövrigt så har jag varit och bytt till sommardäck idag så NU ÄR DET VÅR, ok vädergudarna?!! Ingen mer snö nu tack.

Weledas lagerutförsäljning i Järna

Publicerad 2013-04-07 12:55:00 i i mitt badrumsskåp

I veckan passade jag på att åka förbi Weledas lagerutförsäljning. Hade aldrig varit på någon förut, men ryktet sa att det var pansarrustning som gällde, och lite i den stilen var det faktiskt men ändå inte riktigt lika galet som jag hade föreställt mig ;-) Dock låååånga köer och jag fick någon slags adrenalinpåslag som gjorde att jag tydligen tyckte att det var en bra idé att köpa på mig ett par årsförbrukningar av allt ifrån hudlotions till salvor, livskraftselexir, ansiktsoljor, duschcremer, ögoncremer.... ja ni ser ju själva... En Weledaälskares våta dröm, haha!
 
Jag ser det som att jag i alla fall har ett förråd av förträffliga presenter till nära och kära ett bra tag framöver. Återkommer kanske med lite recensioner då det var en hel del produkter som jag aldrig testat tidigare.
 
 

Teenage mutant hero turtles

Publicerad 2013-04-06 11:13:00 i i min garderob

Threw me back in time.... Älskade denna serie när jag var barn! Måste pipa förbi Gina Tricot och se om den här toppen finns i butik, är så svag för nostalgi. Perfekt träningstopp tänker jag :-)

Visa din ring

Publicerad 2013-04-05 22:01:00 i bröllop

När jag inte har något bättre för mig surfar jag då och då in på Bröllopstorget. Har tråden "visa din ring" som favorit på datorn, och konstigt nog så tröttnar jag aldrig på att kika på andras ringar och läsa deras tankar kring vad det var som gjorde att de valde en viss ring.

Vissa är romantiska, andra praktiska, vissa är moderna och andra klassiska, de kan vara i vitguld, hamrade, släta, med eller utan stenar, smala, breda, kantiga, runda.... Ja nästan precis som dem som bär dem, eller hur? ;-)
 
En ring som jag tyckte var väldigt vacker:

Visa din ring-tråden

Trevlig helg på er alla! Hoppas att solen fortsätter att skina på oss :-)
 

Drömmen om en uteplats

Publicerad 2013-04-02 20:03:00 i hem & inredning

Något jag verkligen saknat under alla år som vi bott i vår lägenhet är en härlig balkong eller uteplats. Längtar nästan ihjäl mig efter en liten plats att "inreda" och fixa till, och att sedan bara kunna sitta ute med en kaffe eller en god drink i kvällssolen.... Eller mysiga grillkvällar med vänner...
 
Ja, jag skulle kunna tänka mig vilken som helst av dessa faktiskt.
 
 
 Bilder från Hemnet.

Om

Min profilbild

Jessica

Varmt välkommen hit! Jag är en småstadstjej som bor i Stockholm sedan många år tillbaka, tillsammans med min fästman, maine coon-katten Molly och numera även bebis T, född i november 2014. Här läser du om sådant som intresserar mig - inredning, vackra saker, naturlig hudvård, bebissnack och livet i stort och smått. Just nu är jag mammaledig, men i vanliga fall jobbar jag med marknadsföring och kommunikation. Hoppas att du ska trivas här, lämna gärna ett litet spår så blir jag glad :-)

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela