Wish upon a star

En lyxig tisdag

Publicerad 2014-09-30 17:26:39 i allm�nt

Idag har varit en riktigt lyxig tisdag. Det har varit en strålande solig höstdag här i Stockholm, och jag har varit på mitt livs första gravidyogapass. Såhär i tredje trimestern är jag är riktigt orörlig med ont både här och där, kan inte gå längre än ett par tiotal meter, så jag var skeptisk till att jag skulle kunna delta, men jag ville ändå försöka för jag hade verkligen sett fram emot detta. Det finns två färdmedel som jag kan ta mig fram med just nu: cykel (kortare sträckor) och bil (om jag kan parkera precis utanför stället jag ska till). Sagt och gjort, jag tog cykeln och båten över till Södermalm och det gick riktigt bra. Det var ljuvligt att känna hur kroppen slappnade av efter passet, älskar den långa vilan som tillhör kundaliniyogan. Nu håller jag tummarna för att jag ska orka vara med på resterande sex pass. Det känns riktigt bra att göra det jag kan för att förbereda mig inför förlossningen.
 
Lyxen fortsatte sedan då jag med min vrålhungriga mage tog mig vidare till stans bästa sushiställe Tezukuri för lyxlunch på egen hand. Svängde även förbi Coop och köpte en riktigt smarrig chokladkaka (Lindhs creme brulé) som jag smällde i mig innan jag somnade i solen på balkongen.... Passar på att verkligen njuta dagar som denna då humöret minst sagt går upp och ned med alla hormonstormar som river i kroppen, sömnlöshet, kissnödighet, foglossning och allt annat så lever jag dag till dag just nu.
En häromdagens utanför vår port. Har upptäckt att vår tvättstuga har spegeleffekt i glaset så det är min nya "fota magen-plats". Vad de som eventuellt besöker tvättstugan tycker om detta påhitt är oklart ;-)
 
Jag fick också mitt fina nagellack från Zoya (Eleven.se). Det är 3-free, dvs fritt från de värsta kemikalierna, går i härligt bordeauxrött och passar mitt soliga hösthumör :-)

Mellanspel

Publicerad 2014-09-23 16:02:14 i du lilla videung

Jag cyklar med snabba tramptag längs gatorna i kvarteret. Jag flyger nästan, men lätt, lätt. Det är den första dagen på hösten då luften just blivit kall och klar. Solen tittar fram mellan molnen och jag passerar en i raden av alla byggarbetsplatser i området. Trampar vidare ner mot vattnet och den nya parken som alla talar om. Den håller på att färdigställas och ser ut att bli underbar med natur och olika upptäcktsplatser för alla små, nyfikna. Tänker, dit ska jag gå. Snart.

Jag svänger vänster nere vid kajen, vinden mojnar och solen glänser över kanalen, det är en uppenbarelse som tar över hela mitt synfält. Det är alldeles knäpptyst medan färjan längre fram svänger ut från kajplatsen och glider ljudlöst över mot Södermalm. Tänker att jag bor på en fantastisk plats. Tänker att jag vill vara ännu närmare allt det här. Solen, vattnet, träden med alla löv som snart kommer att skifta i gult, orange, eldrött.

Vi har snart gått igenom alla årstiderna tillsammans du och jag. Två, men ändå enade. Tillsammans, oskiljaktiga i vad som närmar sig de där sköra nio månaderna. Nio månader av hopp, eufori, oro, kärlek, nya upplevelser. Våren med sina isande vindar, det största glädjebeskedet, tröttheten som lade sig som en tung blöt filt över tillvaron, illamåendet, sängliggandet, hemlighetsmakeriet och det ständiga knaprandet på gröna äpplen och suget efter mineralvatten med citron. Sommaren, då du började ge dig till känna för omvärlden genom att växa allt mer inuti mig, och jag kände dina första trevande sparkar. Vi simmade tillsammans i skogssjön som jag älskat under de sju åren vi bott här. Nu är hösten här, och snart vintern.

Cykeln rullar vidare längs med bryggans vältrampade brädor. Solen skiner mig i ansiktet, jag känner mig lycklig. På en bänk ser jag en kvinna i min egen ålder, med stor mage och jacka som inte längre går att knäppa. Får pirr i magen. Tänker på hur förväntansfulla hon och hennes partner nog är. Kanske vi möts på föräldragruppen eller på promenad just här om några månader?

Sista biten är tung. Det är lätt uppförsbacke och det stretar och drar i magen. När jag kliver av cykeln haltar jag in i cykelförrådet, med min stramande mage och värkande rygg. Sakta går jag in genom porten, till det hem som snart ska bli även ditt. Där jag fixar och donar så att vi alla ska trivas, vara trygga och bygga ett liv tillsammans. Ljust, vackert.

Vi väntar på dig nu. Med glädje, bävan, och tacksamhet.

Om

Min profilbild

Jessica

Varmt välkommen hit! Jag är en småstadstjej som bor i Stockholm sedan många år tillbaka, tillsammans med min fästman, maine coon-katten Molly och numera även bebis T, född i november 2014. Här läser du om sådant som intresserar mig - inredning, vackra saker, naturlig hudvård, bebissnack och livet i stort och smått. Just nu är jag mammaledig, men i vanliga fall jobbar jag med marknadsföring och kommunikation. Hoppas att du ska trivas här, lämna gärna ett litet spår så blir jag glad :-)

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela