Wish upon a star

Searching for sugarman

Publicerad 2013-05-20 10:55:00 i allmänt

Bilder: Imdb.com
 
Såg just en helt fantastisk dokumentärfilm om en man som heter Rodriguez, som spelade in musik på 70-talet i Detroit. Många trodde att han skulle bli större än The Doors och Bob Dylan, men han slog aldrig igenom i USA av någon anledning. Istället har han slitit i decennier med att att riva/röja ut gamla hus och lever på existensminimum.

Vad han inte visste om var att under hela den här tiden var han en av de mest kända artisterna i Sydafrika med miljontals fans och sålda skivor. I Sydafrika trodde man att han var död, men tack vare många års detektivarbete lyckas en journalist och ett fan spåra upp Rodriguez i Detroit, och han kommer ned och spelar utsålda konserter för tusentals skrikande fans.

Det som berörde mig så mycket med den här filmen var att Rodriguez var så otroligt ödmjuk. Han gav bort det mesta av intäkterna från konserterna till vänner och familj, och lever än idag kvar i samma hus som han gjort i 40 år. En av hans döttrar säger i slutet när hon får frågan om han är rik nu att han är rik i det inre livet och på upplevelser, men inte materiellt. Det fick mig att återigen fundera över vad som betyder något i livet och hur vi är mot oss själva och andra, vad som verkligen betyder något. Det här är en film som talar till själen.

Se, se se!
Betyg: 5/5.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jessica

Varmt välkommen hit! Jag är en småstadstjej som bor i Stockholm sedan många år tillbaka, tillsammans med min fästman, maine coon-katten Molly och numera även bebis T, född i november 2014. Här läser du om sådant som intresserar mig - inredning, vackra saker, naturlig hudvård, bebissnack och livet i stort och smått. Just nu är jag mammaledig, men i vanliga fall jobbar jag med marknadsföring och kommunikation. Hoppas att du ska trivas här, lämna gärna ett litet spår så blir jag glad :-)

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela