Wish upon a star

Superenkla saftiga scones

Publicerad 2014-01-14 12:30:00 i i mitt skafferi

Jag har varit så vansinnigt sugen på nybakat bröd ett tag men eftersom jag försöker undvika gluten så har det inte bara varit att springa till butiken och köpa, men igår fick jag ett ryck om svängde ihop ett gäng enkla och snabba scones. Utgick från recept från Hanna (en underbar blogg med fina recept och bilder för alla som vill laga nyttig och god mat).
 
Jag avnjöt mina med mitt nya favoritte som jag köpte i Moodgallerian i helgen, mums!! :-)
Receptet nedan är från Hur bra som helst med några kommentarer av mig.

Scones utan gluten, socker, mjölk och ägg. Kan även enkelt göras utan nötter. Passar med andra ord alla magar oavsett intolerans eller val av kost!

Ingredienser till 6 st: / 45 g mandelmjöl / 45 g teffmjöl, (jag använde majsmjöl) / 1 1/2 msk fiberhusk (psyliumseedhusk) / 3 tsk bakpulver / 1 nypa salt / 3 dl valfri mjölk (jag använde havremjölk) / 3 msk kokosolja, alternativt smör eller olivolja (jag använde olivolja). Edit: Glömde skriva att jag även hade i ca 1,5 matsked brödkrydda.

Gör så här: Sätt ugnen på 200 C. Smält kokosoljan tillsammans med mjölken i en kastrull på låg värme. Blanda alla torra ingredienser i en bunke och häll i mjölkblandningen. Rör om väl, den blir tjock fort. Dela degen i 6 delar och forma med hjälp av händerna små bullar. Jag penslade mina med lite vatten och hade även lite pumpakärnor på toppen. Grädda i 10-15 min, ät och njut!

Fri från: Dom här godingarna är utan gluten, socker mjölk och ägg. Kan enkelt göras utan nötter genom att byta ut mandelmjölet mot t.ex bovete eller majsmjöl. Om du inte har teffmjöl hemma går det lika bra med bara mandelmjöl, majsmjöl, bovetemjöl etc.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jessica

Varmt välkommen hit! Jag är en småstadstjej som bor i Stockholm sedan många år tillbaka, tillsammans med min fästman, maine coon-katten Molly och numera även bebis T, född i november 2014. Här läser du om sådant som intresserar mig - inredning, vackra saker, naturlig hudvård, bebissnack och livet i stort och smått. Just nu är jag mammaledig, men i vanliga fall jobbar jag med marknadsföring och kommunikation. Hoppas att du ska trivas här, lämna gärna ett litet spår så blir jag glad :-)

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela