Wish upon a star

Krukväxter som luftrenare

Publicerad 2014-01-21 23:04:00 i hem & inredning

Minns ni frukosten som jag var på för ett par månader sedan, med Naturskyddsföreningen och UnderbaraClara? Jag skrev en lista över saker som man kan tänka på för att minska gifterna i hemmet.
 
Ytterligare en sak man kan göra är att investera i naturliga luftrenare, dvs växter. På Blomsterlandets sajt kan man läsa att gröna växter med stora blad ligger i topp på listan över de krukväxter som är bäst på att fånga skadliga partiklar. Hit hör spjutbräken, dracena, fikus, murgröna, fredskalla, palmaralia, prickblad, silverkalla, ampellillja och gullranka. En undersökning från NASA visar att växterna befriar luften från ämnen som orsaker ögon- och luftrörsbesvär och allergier samtidigt som man noterar att avdunstningen motverkar torr hud.
 
Så här fint blev det med murgrönan som fick följa med hem från Ikea i helgen. Med katt i huset gäller det också att hålla koll på vilka växter som är giftiga, och denna fick hamna ovanpå bokhyllan dvs långt bort från nyfikna kattänder...
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jessica

Varmt välkommen hit! Jag är en småstadstjej som bor i Stockholm sedan många år tillbaka, tillsammans med min fästman, maine coon-katten Molly och numera även bebis T, född i november 2014. Här läser du om sådant som intresserar mig - inredning, vackra saker, naturlig hudvård, bebissnack och livet i stort och smått. Just nu är jag mammaledig, men i vanliga fall jobbar jag med marknadsföring och kommunikation. Hoppas att du ska trivas här, lämna gärna ett litet spår så blir jag glad :-)

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela