Wish upon a star

A Facebook friend is better than nothing

Publicerad 2013-05-02 22:57:00 i smarta saker som andra sagt

Så himlans otroligt intressant projekt!! En amerikansk journalist som bestämde sig för att leva i "den riktiga världen" dvs inte använda Internet på ett år. Något som jag själv funderat på många gånger, då jag ofta känner att nätet slukar så mycket tid, och faktiskt längtar efter att ha tråkigt. När hade man tråkigt sist? Det händer ju liksom aldrig.
 
Det finns nog hos många en inre längtan att sluta stirra in i digitala skärmar och istället mötas mellan människor, titta på stjärnorna, fundera på livet och känna lukten av syrenbusken utanför fönstret.
 
Vi slutade faktiskt att kolla på tv:n på vardagskvällar för ett par år sedan av ungefär samma anledning. Nu har det smugit sig tillbaka igen men vi tittar i alla fall mindre än vi gjorde från början.
 
 
Så här skriver Paul Miller på the Verge:
"My plan was to leave the internet and therefore find the "real" Paul and get in touch with the "real" world, but the real Paul and the real world are already inextricably linked to the internet. Not to say that my life wasn't different without the internet, just that it wasn't real life."
 
"I'd read enough blog posts and magazine articles and books about how the internet makes us lonely, or stupid, or lonely and stupid, that I'd begun to believe them. I wanted to figure out what the internet was "doing to me," so I could fight back. But the internet isn't an individual pursuit, it's something we do with each other. The internet is where people are."
 
Läs mer här.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jessica

Varmt välkommen hit! Jag är en småstadstjej som bor i Stockholm sedan många år tillbaka, tillsammans med min fästman, maine coon-katten Molly och numera även bebis T, född i november 2014. Här läser du om sådant som intresserar mig - inredning, vackra saker, naturlig hudvård, bebissnack och livet i stort och smått. Just nu är jag mammaledig, men i vanliga fall jobbar jag med marknadsföring och kommunikation. Hoppas att du ska trivas här, lämna gärna ett litet spår så blir jag glad :-)

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela